Concert Ralph van Raat van zondag 25 februari afgelast

RALPH VAN RAAT, piano 

‘Wild avantgardistisch’ zo karakteriseert Ralph van Raat dit programma. Het wordt een concert met heel veel complexe muziek. En alles wordt, zoals u gewend bent, door Ralph op zijn eigen wijze enthousiast toegelicht. Virtuositeit staat sowieso centraal, dus verwacht spectaculaire momenten.


foto Heather Pinkam

Voor de pauze hoort u werk van een aantal grote vernieuwers uit de tweede helft van de 20e eeuw. Cage’s Music of changes is een baanbrekend werk van aleatorische muziek. Alle muzikale beslissingen betreffende toonhoogte, duur dynamiek en tempo zijn gebaseerd op de Chinese tekst I Ching, het boek der veranderingen. De Japanse grootmeester Toru Takemitsu was sterk beïnvloed door Cage’s aleatoriek. In zijn Piano Distance zal u de invloed van Cage’s indeterminisme en zijn techniek van ritmische structuur niet ontgaan. Tan Dun (die opgroeide tijdens de culturele revolutie) studeerde aan het conservatorium van Beijing, verhuisde naar de VS en ontwikkelde zich tot een van de leidende figuren van de hedendaagse muziek. Contacten met avantgardisten als Takemitsu, Crumb en Werner Henze beïnvloedden zijn stijl die zowel Chinese als westerse invloeden laat horen. Ook de muziek van de Italiaan Salvatore Sciarrino is radicaal avantgardistisch. Sciarrino’s muziek kenmerkt zich door vervreemdend idioom, gebouwd op intieme en subtiele geluiden waarbij klank wordt teruggebracht tot haar pure essentie.

Het tweede deel van het programma is gewijd aan Pierre Boulez en zijn leerling Claude Ballif. Het bijzondere aan het stuk van Boulez is dat je zijn ontwikkeling hoort van student naar volwassen componist. Alle Boulez-elementen zijn al aanwezig, maar in een veel overzichtelijkere, duidelijkere vorm dan in zijn latere werk. Eigenlijk zijn deze werken daardoor toegankelijker, alhoewel ze niet bepaald in C-groot staan!

De Passe-Temps van Ballif (voltooid in 1997) vormen een reeks stukken die op een abstract niveau vooral geïnspireerd zijn op een componist, variërend van Mozart tot Cage. In alle stukken binnen de reeks staat echter het vormexperiment centraal: beïnvloed door het gedachtengoed over ’toeval’ van Cage en de mobiele, altijd veranderende structuren van de Derde Sonate van zijn leermeester en vriend Boulez. Echter, Ballif blijft overal trouw aan de taal van de avant-garde, beïnvloed door het gedachtegoed over ’toeval’ van Cage, en de mobiele, altijd veranderende structuren van de Derde Sonate van zijn leermeester en vriend Boulez. En de virtuoze klankwereld van Ballif zorgt voor constante verrassingen.

Het werk van Boulez is onuitgegeven en wordt door Ralph als enige ter wereld gespeeld. Klik hier voor zijn toelichting op dit werk.

Programma
Toru Takemitsu: Piano Distance (1961)
Tan Dun: Traces (1989; rev. 1992)
John Cage: Music of Changes Book I (1951)
Salvatore Sciarrino: Sonate nr. 2 (1983)
– Pauze –
Claude Ballif: Pièces détachées pour piano, opus 6 (1952-1954)
I. Presto bruto
II.  Allegretto-allegro
III. Agitato
Pierre Boulez: Prélude, Toccata et Scherzo (1944)

Ralph van Raat  is al vanaf zijn 14e jaar volledig gefascineerd door de klassieke muziek van de twintigste eeuw. Alhoewel zijn repertoire van Bach tot Bartók loopt, ligt het zwaartepunt op componisten vanaf Debussy, Bartók en Ives tot hedendaagse meesters. Zijn doel is het publiek te overtuigen van de immense schoonheid en veelzijdigheid van de muziek van onze tijd met solo-recitals, lezingen met pianospel, concertoptredens, CD-opnames en bijzondere projecten.
In 2003 kreeg hij de titel Steinway Artist en voegde zich daarmee bij het exclusieve groepje pianisten waartoe onder meer Vladimir Horowitz, Martha Argerich, Alfred Brendel, Lang Lang en Keith Jarrett behoren.
Sinds 2006 heeft hij een exclusief contract met Naxos waar inmiddels meer dan 30 opnames van hem verschenen.

14 januari 2024

Ter opening van het nieuwe jaar brengt een a cappella-formatie van vier zangeressen een programma van sferische stukken die u met geestverruimende harmonieën 2024 in laten gaan. Sommige composities ademen de invloed van eeuwen van inkering tussen de kloostermuren (bijvoorbeeld de composities van Pärt, Moore en Van der Laag), andere (zoals de composities van Kuijken, De Man en Andriessen), kijken nadrukkelijk de wereld in, of dat uitzicht nu troostend of verontrustend is. De meeste muziek is a cappella. Bij enkele werken begeleiden de vocalisten zichzelf met cither, kistharmonium en melodica of wijnglazen, en in het stuk van De Man wordt de stem vergezeld door electronica.

programma

David Lang – delen uit Love Fail (2012, zang):
– I live in pain
– you will love me    
Arvo Pärt
– One of the Pharisees (1992, zang)
 Jan Kuijken
– The Night is Gathering Around Me (2020, zang)   
Kate Moore
– I Will Be Honest With You (2008. kistharmonium, cither, stemmen)                         
Roderik de Man
– Thou Single Wilt Prove None (2012, stem en electronica)                  
Pauze
Henri Pousseur
– Mnemosyne I (1968, zang)
Arvo Pärt
– My Heart’s in the Highlands (2013, kistharmonium, melodica en stem)
Louis Andriessen
Suite ‘The Memory of Roses’ (1999/2023. Zang, kistharmonium)      
– The memory of roses
– Berceuse voor Annie van Os 
– Menuet voor Marianne 
– Lied 
– Y Después
Jonathan Dove
– It sounded as if the streets were running  en I Saw No Way (uit Three Emily Dickinson songs, 2006) 
Diederik van der Laag
– Nunc Dimittis (2023 zang, wijnglazen)       

Storm in a Jar is een a cappella formatie van vier gedreven zangeressen: Fanny Alofs mezzo/alt, Elsbeth Gerritsen mezzo, Michaela Riener en Heleen Bongenaar sopranen. Naast hun solo-carrières werken ze al jaren veelvuldig samen bij Silbersee, het Nederlands Kamerkoor, ensemble Lonelinoise en de Nederlandse Bachvereniging. Ze hebben allen een uitgebreide ervaring in ensemblezang en hebben een grote staat van dienst in het hedendaags repertoire als ook in oude muziek.